Ga naar inhoud

Windows installatie kapot


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zit met het volgend probleem. Bij mijn ouders loopt Windows XP vast bij het opstarten, na het Windows XP laadscherm krijgen ze een grijs scherm, waar je niks meer mee kan doen. Nu woon ik niet heel erg in de buurt van me ouders, dus heb ik het één en ander op afstand laten doen. Als eerst heb ze laten opstarten in [b:0a756fb42b]veilig modus[/b:0a756fb42b], het Windows XP laadscherm verschijnt niet maar het scherm word gelijk grijs, met daarin een knipperd blokje (kan niks typen). Daarna gebeurd er niks. Vervolgens heb ik ze laten kiezen voor [b:0a756fb42b]"laatste juiste configuratie gebruiken"[/b:0a756fb42b]. Ook dan krijgen ze een grijs scherm met een knipperd blokje Daarop besloot ik dan maar de [b:0a756fb42b]Windows XP installatie CD[/b:0a756fb42b] er maar in te stoppen, laten opstarten. De installatie start met het kopieren van de installatie bestanden, dat gaat goed. Maar als hij klaar is, krijgen ze gelijk weer een grijsscherm... Kortom, ik kan dus de installatie niet herstellen. Nu heb ik opzich wel kennis van XP, maar dit zegt me niks. Wat kan er loos zijn? Ik zou denken aan de HD, maar aangezien het kopieren van bestanden wel goed gaat en het laadscherm van XP ook verschijnt, lijkt mij dit niet het probleem. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het is van belang dat de installatie wordt gered, of iedergeval bestanden worden gered (foto's, data, email).
Link naar reactie
[quote:a83facfd80="citomaster"]Probeer de Hardeschijf eens in een andere pc te stoppen, hier kun je mee uitsluiten dat er toevallig iets anders in de pc de geest heeft gegeven.[/quote:a83facfd80] Ik vrees dat dit te ingewikkeld is voor de ouders, overigens gaat de pc dan ook niet opstarten aangezien elke mobo andere chipsetdrivers vereist. In mijn ervaring krijg je dan een hoop blauwe schermen :lol: .
Link naar reactie
Is eindelijk opgelost. Eerst heb ik een Linux Live cd erin gestopt, ook dit werkte niet, bij het laden van het OS bleef hij hangen. Daarna een HD-check progje gebruikt, deze gaf geen fouten. Toen maar een schone HD erin gestopt, Windows installatie gestart en hopla, weer een zwart scherm... Vervolgens verschillende hardware eruit gehaald om te kijken of de fout daarin zat (geheugen modulen getest, dvd-drives eruit). Allemaal geen effect. Tja, toen wist ik het ook niet meer. Nog een aantal keer de save mode geprobeed, toen zag ik opeens heel even sptd.sys voorbij komen... Even gezocht op internet, als tip las ik om de pc lang aan te laten staan. Vervolgens heeft de PC meer dan half uur aangestaan, toen ik de moed eigelijk had opgegeven... schoot hij opeens door naar z'n inlog scherm... Kortom, geduld is een schone zaak... Dank voor het meedenken en graag een slotje!
Link naar reactie
[quote:0eb7c3a13e="kw_nl"]Is eindelijk opgelost. Eerst heb ik een Linux Live cd erin gestopt, ook dit werkte niet, bij het laden van het OS bleef hij hangen. Daarna een HD-check progje gebruikt, deze gaf geen fouten. Toen maar een schone HD erin gestopt, Windows installatie gestart en hopla, weer een zwart scherm... Vervolgens verschillende hardware eruit gehaald om te kijken of de fout daarin zat (geheugen modulen getest, dvd-drives eruit). Allemaal geen effect. Tja, toen wist ik het ook niet meer. Nog een aantal keer de save mode geprobeed, toen zag ik opeens heel even sptd.sys voorbij komen... Even gezocht op internet, als tip las ik om de pc lang aan te laten staan. Vervolgens heeft de PC meer dan half uur aangestaan, toen ik de moed eigelijk had opgegeven... schoot hij opeens door naar z'n inlog scherm... Kortom, geduld is een schone zaak... Dank voor het meedenken en graag een slotje![/quote:0eb7c3a13e] SPDT.sys is zo ver ik weet een onderdeel van daemon tools. Had je dat erop staan?
Link naar reactie
[quote:e0bf4876c2="kw_nl"]Ja klopt, maar werd bijna niks mee gedaan... wel vreemd... :?[/quote:e0bf4876c2] Ja of je het gebruikt of niet maakt niet uit, daemontools installeert een bepaalde interface voor die virtuele driver en die wil nog wel eens problemen veroorzaken. Bij mij deed mijn winxp pc bijvoorbeeld 2 minuten over opstarten en afsluiten... Ik gebruik nu op deze computer alcohol 120% en op die andere een nieuwe versie van daemontools met spd 1.5.x dan gaat het wel goed:).
Link naar reactie
Het probleem is toch niet verholpen. De PC doet er een uur over om helemaal op te starten. Het laden van Windows XP duurt een half uur en het laden van een account duurt ook nog een half uur. Ik heb Deamon tools er vanaf gegooid, SPDT.sys heb ik verwijderd, in het register kon ik hem niet verwijderen (geen rechten, terwijl ik wel admin ben). Ik heb een systeem herstel gedaan van 2 weken geleden, helaas zonder resultaat... Wat kan ik nog meer doen om te zien waar het verkeerd gaat? Bij het laden van het account heeft de processor maar 1% in gebruik en het geheugen 175 MB...
Link naar reactie
[quote:61e1ae3822="sdk"][quote:61e1ae3822="citomaster"]Probeer de Hardeschijf eens in een andere pc te stoppen, hier kun je mee uitsluiten dat er toevallig iets anders in de pc de geest heeft gegeven.[/quote:61e1ae3822] Ik vrees dat dit te ingewikkeld is voor de ouders, overigens gaat de pc dan ook niet opstarten aangezien elke mobo andere chipsetdrivers vereist. In mijn ervaring krijg je dan een hoop blauwe schermen :lol: .[/quote:61e1ae3822]je kan hem toch als Slave in een andere pc hangen? Dan kan je in ieder geval alle data redden die je wil. Dan de schijf formatteren en opnieuw windows installeren op de schijf.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...