Ga naar inhoud

geheugen uitbreiding Vista


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een overjarige Compaq desktop PC gekocht en hier Vista ultimate. Hier zat 1GB (2x 512) geheugen in en dat gaf bij "clasificatie" een 4.1 voor "geheugenbewerking per seconde" Na toevoeging van nog eens 1GB (nu in één stuk) zakte de clasificatie naar 2. Komt het doordat er eerst 2x 512 inzit en daarna 1x 1024 toegevoegt? Moet ik me weinig aantrekken van dit cijfer? Vista geeft wel 2GB aan.
Link naar reactie
Kan te maken hebben met de overgang van een dual channel opstelling (2 X 512 MB) naar een single channel opstelling met de extra Gig erbij. Dual channel bestaat altijd uit, in de juiste slots geplaatste, even aantallen geheugenreepjes (dus 2 of 4) van dezelfde grootte. Nu heb je 3 reepjes, dus per definitie single channel. Dit i.c.m. wellicht een slechtere latency van het nieuwe geheugen. Stel dat het oude geheugen een latency van 4 heeft en het nieuwe 5, dan draait alles nu op het tragere 5. Ik kan me ook nog voorstellen dat een oud mobotje niet echt gebouwd is op 1 Gig modules. Ze passen wel, maar kleinere modules pakken soms 'lekkerder'. Maar dat is gevoel, geen wetenschap. Maar de index van Vista is geen benchmark waar je een soort objektieve waarheid aan kan ontlenen. Het is niet gemaakt om je systeem op kracht te testen maar alleen om de geschiktheid van onderdelen voor het gebruik van Vista aan te geven. Wil je weten wat je systeem met/zonder die extra Gig-module presteert dan moet je even een paar benchmarks draaien. Eerst zonder de extra Gig, daarna met.
Link naar reactie
Ik heb er een test op los gelaten. AIDA32 (dat was de eerste die ik op internet tegenkwam. Ik heb de volgende metingen waargenomen: Alles in Mb/sec De PC met 2 gig (2x 512 en 1x 1024) Lees 1340 schrijf 496 PC 1 gig 1x 1024 lees 2468 schrijf 1166 1 Gig 2x 512 lees 2886 scgrijf 1046 Hier presteert 1Gb dus duidelijk beter dan 2 Gb Was is nu een verstandige keus? 2x 512 erbij. (bij de 2x 512) Totaal dus 4x 512 1x 1024 erbij (bij de 1x 1024) Totaal dus 2x 1024 Alleen de 1 Gb snelste schrijfsnelheid 2x 512 snelste leessnelheid?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...