Ga naar inhoud

Vista DVD van MSDN AA ook bruikbaar voor OEM licentie?


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat ik graag zou willen weten is of een Windows Vista Business DVD die ik gratis [i:ed9ac471fd]en[/i:ed9ac471fd] legaal kan download via [url=http://msdn2.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx]MSDN AA[/url] van m'n studievereniging ([url=http://www.inter-actief.utwente.nl/ia/]Inter Actief[/url], studie Technische Informatica aan Universiteit Twente) bruikbaar is voor de Windows Vista Home Basic NL OEM die m'n zusje voorgeïnstalleerd bij haar laptop kreeg (Acer Aspire 5310 als ik me niet vergis). Ik kan de image downloaden in vier versies, namelijk EN, EN x64, NL en NL x64, waar ik dus de gewone NL versie van nodig zou hebben. Als ik het goed begrepen heb is er slechts één type Windows Vista DVD, en dat de installatie volledig afhangt van de gebruikte licentiecode, maar ik weet niet of dat ook zo is voor OEM licenties. Verder heb ik eigenlijk ook geen idee of die image dus een volledige Windows Vista DVD is, of dat het een Windows Vista Business DVD is waar sleutels voor andere edities niet op werken. Ik weet dat de toevoeging van Windows Vista aan het aanbod van MSDN AA van m'n studievereniging enige tijd heeft geduurd, eerst zou er sprake zijn van Home Premium en Ultimate, uiteindelijk is daarvoor in de plaats slechts Business gekomen. Het zou best kunnen dat die image (die kant en klaar door Microsoft wordt aangeleverd) is aangepast voor Business. Maar ondanks dit (waar ik wellicht antwoord op krijg via m'n studievereniging) zou ik alsnog graag willen weten of hetgeen uit de eerste alinea zou werken mocht het inderdaad om een volledige Windows Vista DVD gaan.
Link naar reactie
[quote:ece0433f0c="kid jansen"]Is er helemaal niemand die dit weet?[/quote:ece0433f0c] je kan die iso toch gewoon downloaden . en bekijken met ultraiso of zo . en als het je wat lijkt zet je het toch gewoon op je systeem . er is toch niemand die over je schouder mee kijkt . is het niks . dan kan je met vistaboot pro de multiboot simpel weghalen .
Link naar reactie
[quote:b59f3f4c45="kid jansen"]Wat ik graag zou willen weten is of een Windows Vista Business DVD die ik gratis [i:b59f3f4c45]en[/i:b59f3f4c45] legaal kan download .... bruikbaar is voor de Windows Vista Home Basic NL OEM die m'n zusje voorgeïnstalleerd bij haar laptop kreeg [/quote:b59f3f4c45] Vind het wel grappig dat je eerst nadrukkelijk meldt dat je die ene LEGAAL mag downloaden en daarna een vraag stelt of die bruikbaar is met een andere licentie van je zus, waar dan dus eigenlijk ILLEGAAL bij zou moeten staan (maar dat laat je dan maar achterwege). Dat het niet mag is jezelf dus wel duidelijk. Of begrijp ik het verkeerd. Nee, dat zou op zich niet moeten kunnen als MS haar dingen op orde heeft. De OEM code zal denk ik bij Vista nog wel willen installeren, maar activeren zal niet gaan. Ook zal zodra jij die code invoert bij de installatie, de hele Vista installatie weer een Home Basic NL zijn. Want er is inderdaad maar 1 Vista DVD (per taalversie, 32 en 64 bit gescheiden) en nou net de code bepaalt, wat er geinstalleerd wordt. Welke dvd je ook pakt dus, met de code van jouw zus zal er altijd een Home Basic uitrollen. groetjes Edmond
Link naar reactie
Dat is ook precies de bedoeling, ik wil niet Vista Business installeren, ik wil gewoon een DVD voor Home Basic, die zit er namelijk niet bij, want dat vinden laptop fabrikanten blijkbaar niet nodig. Die kiezen liever voor een herstelimage op verborgen partitie met een herstel CD. Ik weet heel zeker dat er hier helemaal niks illegaals aan is, met XP maakte het ook niet uit waar je de CD vandaan haalde, als je licentie maar correspondeerde met het product wat je er mee wilde installeren en die licentie legaal is. Aangezien die DVD hetzelfde zou zijn voor alle versies zie ik hem in dit geval als een Home Basic DVD, en niet als een Business. Als ik Business zou willen installeren gebruikte ik wel de licentiecode die ik bij die image krijg die ik kan downloaden. Het punt is dat m'n zusje geen Vista Business nodig heeft, ze kan alles doen wat ze wil doen met Home Basic. Je hebt het dus inderdaad verkeerd begrepen. Dit hele probleem zou Microsoft eigenlijk eens iets aan moeten doen, als je een legale licentie hebt zou je een volledige CD/DVD moeten kunnen bestellen zonder licentie voor een schappelijk bedrag, iets van 5-10 euro + verzendkosten. Of fabrikanten van kant en klare systemen zouden eens moeten ophouden met die schijtirritante verborgen herstelpartities met een herstel CD, in plaats van een gewone CD/DVD er bij te leveren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...