Ga naar inhoud

Waarom worden biosinstellingen niet bewaard?


anoniem

Aanbevolen berichten

Begin dit jaar heb ik het batterijtje op het moederbord (Asus P5GD1) vervangen. Afgelopen donderdag kreeg mijn moeder de melding bij opstarten om op F1 te drukken op het bios in te stellen of om op F2 te drukken om verder te gaan. Ik heb het batterijtje door gemeten met een analoge multimeter en de conclusie was dat het batterijtje niet leeg was. Voor de zekerheid nog 2 nieuwe batterijtjes gemeten en die gaven dezelfde waarde. Desondanks een nieuwe batterij geplaatst en het bios weer ingesteld, maar het probleem blijft. Volgens hardware monitor in het bios was de cpu met open kast 60 graden. Daarom heb ik de cpu koeler verwijderd, doorgeblazen met lucht en vervolgens weer teruggeplaats. Temperatuur al een stuk lager. Maar helaas was dit geen oplossing voor het probleem. Had ik overigens ook niet verwacht. Batterijtje zit overigens ook goed in de houder..., maar maakt volgens mij geen goed contact. In de houder zit een lipje waar het batterijtje op rust om contact te maken. Het gaat overigens om dit oude systeem. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?
Link naar reactie
Een ASUS P5GD1 bord en een Samsung 931BF beeldscherm. Laat ik nou toevallig hetzelfde probleem kennen met een ASUS P5K en eveneens een Samsung 931BF. Houdt op de computer waarover je het hebt dat probleem mogelijk verband met het volledig afsluiten van de spanning, d.m.v. het na het uitschakelen van het systeem ook nog uitschakelen van de spanning van de contactdoos (of het loshalen van de stekker)? Ik vermoed dat de oorzaak dan een lekstroompje zou kunnen zijn dat optreedt wanneer de computer wordt uitgeschakeld of ingeschakeld en waardoor het CMOS-RAM ondanks een goed knoopcel-batterijtje dan tijdelijk te weinig spanning krijgt om de BIOS-instellingen vast te houden. Ik heb daar zelf last van met mijn systeem met ASUS P5K moederbord, Gigabyte 8600GT grafische kaart en Samsung SyncMaster 931BF beeldscherm. Wanneer ik mijn systeem afsluit, en vervolgens volledig afsluit van de netspanning, dan blijkt later bij het opnieuw inschakelen dat de BIOS-instellingen waaronder datum en tijd verloren zijn en opnieuw ingesteld moeten worden. Om dit te voorkomen moet ik, wanneer ik de spanning geheel wil afsluiten, eerst het beeldscherm afsluiten van de spanning en daarna pas de computer; en omgekeerd, wanneer ik eerder het systeem volledig heb afgesloten van de spanning, en het vervolgens opnieuw wil inschakelen, moet ik altijd eerst de computer spanning geven en dan pas het beeldscherm, anders raakt het CMOS-RAM de BIOS-instellingen kwijt. Het blijkt ook in dit concrete geval niet aan een leeg of defect knoopcel-batterijtje op het moederbord te liggen, maar aan een niet nader geïdentificeerd lekstroompje van moederbord via grafische kaart via beeldscherm naar aarde. Het tijdens de garantieperiode vervangen van moederbord en grafische kaart boden echter geen soelaas. Misschien had ik ook het beeldscherm moeten laten vervangen, maar ik was te zeer verknocht aan die 931BF om 'm in te ruilen voor een ander type (de 931BF was inmiddels uit productie). Praktisch: - Ik heb een schakelaar geplaatst tussen de contactdoos (contactdoos met piekspanningsbeveiling uiteraard) en het netspanningssnoer van het beeldscherm. - Volledig afschakelen van de netspanning doe ik nu als volgt: 1. systeem normaal afsluiten, 2. netspanning van het beeldscherm afsluiten, 3. power van de voeding van het systeem afsluiten, 4. power van de contactdoos afsluiten. - Weer inschakelen doe ik omgekeerd: 1. power van de contactdoos inschakelen, 2. power van de voeding van het systeem inschakelen, 3. netspanning van het beeldscherm inschakelen, 4. systeem opstarten. Probeer maar eens uit of dit bij de computer waarover je het hebt het probleem mogelijk voorkomt, en of het probleem opnieuw optreedt wanneer je gewoon de schakelaar op de contactdoos omzet. Zo ja, dan heb je blijkbaar last van hetzelfde euvel als ik, maar dan ken je nu wel een manier om het probleem te vermijden.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...