Ga naar inhoud

Wat zijn goed beveiligde stekkerdozen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil stekkerdozen kopen voor op me kamer, met overspanningsbeveiliging. Ik heb stekkerdozen nodig voor o.a. mijn computers. En misschien koop ik ook nog voor de audioapparatuur. Waar moet ik op letten als ik zulke stekkerdozen koop? Welke merk is goed, etc? Hoe kan ik zien of ik goede kwaliteit stekkerdozen met overspanningsbeveiliging koop? En wat is precies de werkwijze van het tegenhouden van spanning, van zo een stekkerdoos?
Link naar reactie
Het maakt weinig uit welk merk je kiest, belangrijker is dat je een aantal zaken goed in de gaten houdt: -een complete (professionele) overspanning bestaat uit 3 delen: -grofbeveiliging om de hoogste spanningspieken tegen te houden (bliksem) meestal geplaatst in meterkast -middelbeveiliging om lagere pieken en alles wat door de grofbeveiliging heen is gegaan tegen te houden -fijnbeveiliging deze is bedoeld om spanningspieken weg te houden van gevoelige apparatuur (audio/video/pc) en is meestal ingebouwd in een stekerdoos of als losse component in de wandcontactdoos in te pluggen -een overspanningsbeveiliging leidt, kort gezegd, een te hoge spanning af naar aarde, d.w.z. dat het alleen werkt indien je de te beveiligen apparatuur aansluit op een geaarde wandcontactdoos ergo: een stekerdoos zoals jij die beschrijft is dus alleen een fijnbeveiling die dus alleen werkt in een geaarde wandcontactdoos en bij gebrek aan grof en middelbeveiliging is het maar zeer de vraag of deze blikseminslag tegenhoudt (waar het je waarschijnlijk om te doen is). Dit klinkt misschien allemaal een beetje pessimistisch maar als ik zie wat er in een professionele/industriële installatie allemaal nodig is om piekspanningen tegen te houden sta ik zeer sceptisch tegenover een stekerdoosje met overspanningsbeveiliging. Aan de andere kant: Baadt het niet, schaden doet het ook niet!!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...