Ga naar inhoud

Kun je twee switches aansluiten op één router?


anoniem

Aanbevolen berichten

Huidige bekabeling: In de woonkamer had ik een aansluiting bij Ziggo op het TV/Radio punt waar ook het Ubee modem staat. Daaraan is mijn router en een kastje van Sam Knows gekoppeld. Via die lopen er twee UTP-kabels mijn woonkamer in die ik beide zeer regelmatig gebruik. Een kabel gaat naar mijn slaapkamer en vandaar uit naar mijn werkkamer waar de kabel is aangesloten op een switch. Vanuit die switch zijn er een drietal printers aangesloten en één desktop pc. Daarnaast heb ik ook nog poorten vrij voor als ik extra desktops resp. laptops van derden op aansluit. Twee weken geleden ben ik overgestapt van Ziggo naar Vodafone glasvezel. Het modem is in de meterkast, aan de andere kant van mijn woonkamer helaas, geplaatst en zit ik vooralsnog met een UTP-kabel die van de meterkast door mijn halletje voor loopt en dan de kamer weer binnenkomt en langs de plint naar mijn router gaat en daar op aangesloten is. Maar dit is voor mij niet de ideale constructie. Nog meer kabelgootjes in de kamer en een losliggende kabel onder de vloerbedekking in het halletje en de kabel tussen de ruimte van de deur van de meterkast naar het modem is niet netjes en vraagt om problemen vrees ik. Wat ik zou willen maar of het kan? De Cat6 kabel vanuit de meterkast naar de tweede slaapkamer boven brengen en daar mijn router en het kastje van Sam Knows te plaatsen. Dan de bestaande Cat kabel die via mijn slaapkamer loopt via de router naar beneden (=woonkamer) koppelen en beneden dan een switch in te zetten zodat ik de twee bestaande kabels daarop kan aansluiten en ik dezelfde bekabeling verder behoud. Vanaf mijn slaapkamer via de router op de bestaande kabel naar mijn werkkamer te behouden waar dan ook weer de bestaande switch aan de router is gekoppeld. Mijn vraag: even los naast het mogelijk aanpassen van een ip-adres (één printer is via een printerserver aangesloten) is dit mogelijk? M.a.w. kan je twee switches aansluiten op één router? Als dit mogelijk is hoef ik geen nieuwe boorgaten te maken, kan ik gebruik blijven maken van de huidige bekabeling m.u.v. een Cat kabel te trekken vanuit de meterkast naar mijn slaapkamer, maar daarvoor hoef ik geen boorgat voor te maken want die is er al en die Cat kabel past daar doorheen. Heb een krimptang en plugjes voor die kabel.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...