Ga naar inhoud

Pim74

Lid
  • Aantal items

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Pim74's prestaties

Nieuwkomer

Nieuwkomer (1/8)

  • Eerste reactie
  • IJsbreker

Recente badges

0

Reputatie

  1. Ik zal eens kijken of ik die reset ook kan toepassen. Zal nu niet veel meer uit maken aangezien de trafo gewoon stuk is. V.w.b. garantie heb ik het met de monteur ook besproken. Hij gaf aan dat je niet naar leeftijd in jaren moet kijken maar in draaiuren of draaicycli. Aangezien hij hier vaak meermaals per dag aan staat maar gemiddeld altijd meer dan 1 per dag zit hij nu precies aan het aantal wasbeurten wat de fabrikant aangeeft dat deze machine gemiddeld moet kunnen hebben. Die prijzen zag ik vandaag inderdaad ook allemaal zo voorbij komen. (overigens is de service binnen 9 dagen dus daar kun je even op wachten) Maar dit bemoedigd reparatie niet echt. En dat is natuurlijk jammer, duur en slecht voor het milieu. Ik zou het onder het mom van 'ik kan het altijd proberen' kunnen aankaarten bij Bosch, maar ik kan het antwoord al raden. Ze hebben exact geleverd wat ik bij aankoop op een presenteerblaadje aangereikt heb gekregen (maar dan ook geen draaicyclus meer... gewoon precies het gemiddelde).
  2. Update: Toch maar even een monteur gebeld en die was net 10 minuten bezig. Hij dook ook als eerste naar de inverterprint en wat blijkt, inderdaad lag het dus (zeer waarschijnlijk maar niet 100% zeker te zeggen) aan deze print. De trafo (zwarte blok) gaf geen weerstand aan. Vermoedelijk is deze dus kapot. Advies: Nieuwe machine. Hij gaf zelf wel aan dat als je handig bent en toevallig net die trafo kan vinden en er toevallig ook niets anders aan de print kapot is dat je dan goedkoper uit bent. De print vervangen was niet aan te bevelen bij een machine (ondanks deze moderne techniek) van een x aantal draaiuren.
  3. Wellicht is durven niet de juiste woordkeuze. Laat ik het zo zeggen; het lijkt me logisch gezien niet verstandig als ik ga solderen aan een printplaat terwijl ik er te weinig verstand van heb om te weten wat ik precies door moet solderen en waar ik op moet letten om te voorkomen dat ik diezelfde printplaat permanent beschadig. Dan ben ik namelijk veel verder van huis als nu. Daarnaast heb ik hem gereset zoals aangegeven. Maar als het op een grondigere manier kan (die ik niet ken) hoor ik het graag. Volgens mij heb ik op voorgaande na alles uitgevoerd voor zover dit binnen mijn mogelijkheden ligt. Ik ga in ieder geval kijken of ik iemand gevonden krijg om die print door te meten. P.s. de repair cafés zijn dicht vanwege corona (althans hier in de buurt)
  4. Ik heb de inverterprint inmiddels gedemonteerd en de foto's in de map gedeeld. Kun je iets afwijkends vinden op deze print? Voor mij zijn er geen duidelijk afwijkingen. Het enige wat me op viel is dat de twee contactpunten waar de aarde op zat een stuk donkerder zijn. Maar die zitten er dan ook al 8 jaar op. Het klopt inderdaad dat ik het foutgeheugen nog niet hersteld heb, anders dan de stekker er uit trekken en na een minuut weer er in doen. Dit geeft de site van Bosch aan. Als ik hem nog op een andere manier kan resetten hoor ik het graag.
  5. Slot intussen vervangen en werkt prima. Alleen zoals gezegd gaat hij niet open (iets zegt de machine dat hij dat nog niet mag doen) De NTC ga ik nog controleren. Maar ik heb na wat onderzoek ook al gelezen dat bij dit type/serie machines de Inverter print ook een storingsgevoelig onderdeel kan zijn. Hier iemand bekend mee? Zag dat deze print rechts onderin zit dus die ga ik deze week nog proberen te controleren. Welk onderdeel op deze print zou hierin defect kunnen zijn wat er voor zorgt dat enkel de trommel niet aangestuurd wordt? p.s. de printplaatmonteur ook al benaderd en hij gaf aan dat hij me niet kon helpen.
  6. De print (nog) niet door gesoldeerd. Simpelweg omdat ik dat nog niet dur met mijn beperkte elektra kennis. Als ik het stuk maak ben ik verder van huis. Het klopt dat hij niet centrifugeert (programma wat ik gestart heb). Dat komt omdat de motor niet draait. Sorry voor de verwarring maar in beide gevallen draait de motor niet wat de kern van het probleem is. Ik heb zojuist nog wat foto's o de motor gemaakt en daar zie ik ook helemaal niets afwijkends dus jouw redenering dat het waarschijnlijk de print is klinkt aannemelijk. Bedankt voor je tip voor deze printplaatmonteur. Ik ga er even naar kijken.
  7. Omdat aanvankelijk ook het 'deurprobleem' een optie was en ik geen tijd had om al te lang te wachten op een werkende wasmachine had ik alvast een nieuw deurrelais gekocht. Deze heb ik zojuist gemonteerd om uit te sluiten dat het daar aan ligt maar geeft geen enkele verandering in het probleem. Ook dit nieuwe relais schakelt prima. Trommel draait nog steeds niet. Wordt deze via een apart relais aangestuurd of komt dat van de vermogensprint? Ik ben nu wel heel benieuwd waar het hem in zit.
  8. Ik heb zojuist nog een rood kader gezet aan de andere zijde van de print waar jij ook een rood kader getekend had. Dan weet je precies waar je de lijn getekend had. Ik weet niet of de voeding stotterde met centrifugeren omdat hij überhaupt niet meer gecentrifugeerd heeft sinds de storing. Wellicht verhinderd een beveiliging dat hij dit kan doen. Zoals gezegd kan hij wel de deur vergrendelen (maar niet meer ontgrendelen), water toevoegen, afpompen, programma klok laten lopen. En dit alles zonder storingsmeldingen te geven.
  9. Nu ik het goed wil begrijpen: Is het uit te sluiten dat het de deurmechaniek is aangezien hij niet open gaat en enkel sluit? En ligt het daadwerkelijk aan de aansturing vanuit de vermogensprint ondanks dat hij kan pompen, programma starten (zonder draaien v.d. trommel) etc? Deurrelais gisteren ook helemaal los gehaald en hier kwam een los onderdeel uit gevallen. Soort van half nietje. Geen idee waar die thuis hoort. Ik heb de foto map geüpdate met enkele goede foto's van de print. Wellicht is dat duidelijker dan dat ik het hier uit leg.
  10. Edit: Inmiddels toch maar aan de gang gegaan en de print is los. Foto zit in de map. Op die plek die jij aanwees zit de weerstand zo te zien.
  11. Ik heb geprobeerd om hem los te halen maar aangezien er zeer veel bedrading op aangesloten zit welke nog met extra borgingen en tiewraps vast gemaakt zit dacht ik dat het veiliger was om dit niet te doen. Ik ben op het nummer van de vermogensprint gaan zoeken en heb een afbeelding toegevoegd welke als het goed is exact deze print is. Wellicht schept dat iets meer duidelijkheid. (aangezien ook nog niet zeker is of het hier aan ligt)
  12. Het probleem is een beetje dat ik (nog) geen multimeter heb. Staat al jaren op mijn lijstje van nog aan te schaffen gereedschap. Is er nog een andere manier om dit te testen? Anders ga ik er ergens een kopen. (advies hierin over welke is zeker welkom, mocht je die zo hebben) Deur vergrendeld hoorbaar inderdaad. 1+2 geeft inderdaad alarm. De E61. Voor zover ik hoor/weet is er niets doorgebrand. Ik heb hem daarna weer snel uitgezet toen ik merkte dat de storing bleef en hij weer begon met pompen. Ik ga een poging wagen om ook die printplaat los te halen om te kijken welke component hier achter zit.
  13. Waar vind ik de borgspoel? En hoe kom ik er achter welke functie Bosch bedacht had op deze printplaat? Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik was zo ver echt niet gekomen.
  14. Zie foto's in mijn link. (staat de stekker en schakelaar ook op) Het zijn er drie.
  15. Inmiddels het deurmechanisme ook los gehaald. Om te controleren of het aan de losse schakeling ligt dacht ik om 1+2 met elkaar door te verbinden om te achterhalen of het de schakeling van de deur was maar dan komt de E61 storing wel prominent in beeld. Machine begon met een wasprogramma overigens wel meteen met afpompen etc. Is dit op een andere manier vast te stellen (of tijdelijk te omzeilen)?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...